dijous, d’octubre 16

El projecte Gesmopoli o com reduir de veritat emissions de CO2


Avui he assistit com a representant de la Mesa de mobilitat del poligon Santiga a la conferència final del projecte Gesmopoli.

El projecte Gesmopoli és un projecte europeu que intenta millorar el accés als dels treballadors als polígons amb la finalitat de incentivar alternatives als desplaçaments en cotxe privat.

El Poligon Santiga es troba als termes municipals de Barberà del Vallès i Sta. Perpètua.

Hi treballen més de 8.000 persones en unes 293 empreses.

S’ha fet una diagnosi que no ha descobert res de nou.

El transport públic al polígon és molt deficient i el que hi ha l’ha posat el Ajuntament de Barberà per comunicar la estació del tren amb el polígon. La freqüència és de 60 minuts, i fins fa poc no s’ha fet la integració tarifària

No hi han marquesines i les parades son massa distants, No hi ha enllaç amb la parada del bus que enllaça Sabadell - Sta. Perpètua.

Els carrers dels polígons son bastants amples però les voreres no passen dels 1,5 m i solen estar ocupades per vehicles, o sigui que no esta pensat perquè s’hi pugui caminar ni circular en bicicleta.

S’ha redactat un pla d’acció o pla de mobilitat on s’hi detallen un conjunt d’accions amb l’horitzó del 2013.

D’acord, ara bé ¿qui ho finançarà? La majoria dels treballadors provenen d’altres poblacions de la comarca, els ciutadans de Barberà estan fent un esforç pressupostari per mantenir la línia de bus, fins quant?

Molt bé que es senyalin carrils bici dins del polígon,. Però ¿com s’hi arriba amb bici? Les nostres carreteres no estan pensades per circular-hi en bici, de fet es tan perillós que s’hauria de prohibir.

En el Pla director de mobilitat de la regio metropolitana hi consta

  • Crear una xarxa interurbana de carrils-bici de 150 quilòmetres i habilitar nous aparcaments per a bicicletes, seguint els criteris del Pla estratègic de la bicicleta a Catalunya.
  • Establir nous itineraris per a vianants i millorar l'accessibilitat a les parades de transport públic interurbà.

Ara bé, de moment en les actuacions que es fan no s’ha tingut en compte i com que encareix la obra, ja veurem que passa.

Espero que no ens ho deixin als ajuntaments i que les administracions supramunicipals s’ho prenguin en serio.

Ens han parlat d’una experiència a Belgica on els plans gesmopoli ja s’han traduït en actuacions, amb incentius fiscals a les empreses i als treballadors que opten per transport sostenible.

Evidentment les empreses son actors imprescindibles, i la mobilitat és un servei que ha de prestar el polígon, però ja és hora que la fiscalitat tingui en compte els esforços que es fan per millorar la mobilitat. Llàstima, a la passada legislatura varem fer intents d’avançar cap a la fiscalitat ambiental, ja veurem què passa en aquesta.

1 comentari:

Mallorca Llevant ha dit...

Tots els polígons estan a les afores de les ciutats, ben comunicats per autopistes i carreteres, i pensats perquè els treballadors hagin de comprar cotxes per arribar-hi. Així se sosten l'economia del consum. Al manco l'enconomia si que és sostenible així.

Sobre EL JUDICI 14 de febrer declaracions de Oriol Junqueras i Joaquim Forn Antoni Bassas :   " quan es tracta de Catalunya, a l...