dimecres, de gener 7

Pressupost municipal 2009

Bon any 2009, he fet una pausa de solstici d’hivern, molt necessitada un cop aprovat el primer pressupost del nou govern. Avui m’he incorporat a la tasca municipal i començo per comentar el tema que m’ha tingut més ocupada els darrers mesos. La elaboració del pressupost municipal 2009.
Dic el "primer" perquè l’any passat ens varem basar en el esquema anterior per fer el pressupost del 2008, només varem intentar quadrar amb els ingressos previstos, cosa que no va resultar fàcil, al final varem haver de posposar un any més la amortització de crèdits.
El pressupost del 2009 s’ha fet de manera molt diferent, es volia un pressupost transparent (s’incorporen els dos patronats promoció econòmica i esports) i participat per totes les regidories. L’objectiu és que cada regidoria s’autogestioni el seu pressupost, per això ja disposen de instruments per saber en cada moment el seu estat pressupostari. S’ha acabat la cua a la porta de l’interventor “donem partida”.
El pressupost s’ha elaborat per programes. Cada regidoria ha omplert una fitxa per cada programa, on hi consten els objectius a assolir. Aquestes fitxes serviran per valorar els objectius i els costos dels diferents programes i es projectaran a 4 anys vista.
Un cop rebudes les fitxes i entrades les dates, ens hem reunit tots els regidors/res, sobre una pantalla gran a la vista de tothom cadascú ha explicat el seu pressupost, i per decisió conjunta s’han assumit les retallades fins que s’ha quadrat.
De moment tan sols s’ha pressupostat el ordinari, es a dir sense inversions, un cop s’hagin aprovats els projectes del Pla Zapatero s’incorporaran les inversions a cada programa. M’agradaria obrir el procés a la ciutadania, hi estic treballant.

El pressupost ordinari puja 30.934.630 €,
16.542.703 es destinen a personal, (s’ha incrementat un 3,5% el pressupost final del 2008) ara bé s’hi haurien d’afegir els 2.125.500 de la empresa municipal Mogoda Serveis i per altra part hi han inclosos els programes d’inserció laboral, que no són estructura de l’Ajuntament però suposen una despesa. Estem molt per sobre del 50%.

3,6 milions van a transferències: 3 a Mogoda Serveis.

1,2 milions son despeses financeres: 710. 589 son per amortització de crèdits, el que ens permetrà demanar més crèdit per inversions.
.....
Reflexions

7,5 milions aproximadament es despesa fixa, contractes, assegurances, etc.
O sigui que si ho sumem tot ens queden 2 milions d’€ per gestionar.

A Sta. Perpètua contem amb prop de 5 milions d’€ d’ingressos en concepte de IAE, que ja voldrien tenir molts ajuntaments. La crisi s’ha notat però no com a altres municipis ¿per què estem parlant de reduir despesa i de problemes per quadrar?
El problema es que tenim una estructura molt grassa i creixent, en canvi els ingressos no augmentaran o disminuiran en els propers anys. El gran repte és contenir la despesa i reduir-la progressivament.
Afortunadament, ja fa un any ens va avisar un estudi econòmic de la Diputació de la deriva perillosa de les finances municipals i varem començar a posar mesures en control de la despesa.
El més difícil es el capítol de personal. El 2008 s’han reduït molt les hores extres i esperem que el 2009 encara es reduiran més un cop completada la plantilla de seguretat que és on hi han més manques. No es faran substitucions, només en casos molt aïllats, això vol dir que s’hauran d’assumir les baixes de maternitat per el propi personal, es un sacrifici que demanem als treballadors/res però és imprescindible si volem que l’ajuntament sigui viable.
Es reduirà la publicitat, s’ha assignat una sola partida a la regidoria de Comunicació i es farà via L’INFORMATIU eliminant tríptics i cartells. S’integren en una sola partida despeses com material d’oficina, manteniment , assegurances.
Es fera un esforç important en informàtica per optimitzar processos i assumir més tasques des del propi ajuntament.
A pesar de la contenció de la despesa s’ha hagut de fer fortes retallades, només s’han salvat promoció econòmica i benestar social.
En aquesta crisi econòmica sense precedents, creiem que l’ajuntament ha de recolzar els serveis d’ocupació, i d’atenció a les persones.

Algunes xifres:
Bossa depenent de l’Alcaldia per ajudes socials 64000
Recollida i tractament d’escombraries 1.300.000
Protecció Civil 62.500
Transport públic 266.200 (la aportació municipal)
Promoció econòmica 2.025.006 (1.077.000 venen subvencionats)
Serveis a les empreses 166.320
Educació 1.779.089, d’aquesta quantitat 1.589.714 es per atenció a la infància de 0 a 3 anys, conté una bossa per beques de menjador de 15.000.
Benestar Social, 998.869 d’aquests 376.163 a acció social
Relacions ciutadanes 696.884
Escola de Musica 444.190 (33% subvencionat, 33% preu públic, 33% ajuntament)
Biblioteca 162.679
Festes diverses 135.332
Festa Major 150.000
Esports 1.147.470
Moltes d’aquestes xifres venen subvencionades en part per la Generalitat, Diputació i per els propis ciutadans en forma de taxes o preus públics.


No es preveuen ingressos per romanents però tampoc masses factures pendents del 2008, només les de final d’any. Tots ens haurem d’ajustar molt i administrar el millor possible els recursos dels perpetuencs i e perpetuenques, tot tenint present que no ens hem de moure de la via prevista
1. millorar la eficiència dels serveis municipals
2. millorar la atenció a les persones
3. vetllar per la promoció dels sectors econòmics i la generació d’oportunitats d’ocupació

Es preveu un any difícil, però hem de saber aprofitar els moments de crisi per millorar e incorporar els canvis necessaris.
Bon any a tothom.

Sobre EL JUDICI 14 de febrer declaracions de Oriol Junqueras i Joaquim Forn Antoni Bassas :   " quan es tracta de Catalunya, a l...